Informacja
jest wszędzie; jest nią rozkład jazdy autobusu, wynik ostatniego meczu
Reprezentacji Polski, zwykły znak drogowy, czy plotka o dotycząca ludzi
show business'u. Informacja
– pożądana, użyteczna, niezbędna ... W cywilizacji postindustrialnej,
to właśnie ona jest kluczem i podstawowym zasobem, otwierającym wiele
możliwości. Informacja jest wszędzie; jest nią rozkład jazdy autobusu,
wynik ostatniego meczu Reprezentacji Polski, zwykły znak drogowy, czy
plotka o dotycząca ludzi show business'u.
Wszechobecność oraz powszechność danych, sprawia iż często jesteśmy
wręcz nimi przesyceni. W tym chaosie – nazwanym „szumem informacyjnym”-
często ciężko jest nam ocenić, co jest prawdą, a co tylko pogłoską; co
jest przydatnym faktem, a co tylko zbędną informacją. Każdy szum (nawet
ten informacyjny), bywa nieprzyjemny dla człowieka. Ten, kierowany
poczuciem dyskomfortu, zawsze znajdzie wyjście z niewygodniej sytuacji.
I tak od zgiełku ulicy możemy oddzielić się dźwiękoszczelnymi oknami,
od głośnej imprezy wyciszonymi ścianami, a z szumem informacyjnym
poradzi sobie ... wywiad gospodarczy.
Wywiad... ale gdzie ci agenci?
W wywiadzie gospodarczym - wbrew pozorom - nie pracują osoby
przeszkolone w dziedzinie podsłuchiwania, czy oczerniania innych. Przez
to stwierdzenie należy rozumieć przede wszystkim działania dążące do
pozyskania niezbędnych informacji o innych podmiotach gospodarczych. Na
wolnym rynku, w czasach, gdy trwa walka o klienta, osiągnięcie sukcesu
możliwe jest jedynie, jeżeli wiemy dużo o potencjale naszych
konkurentów; ich słabych i mocnych stronach. Mając takie informacje,
możemy przewidzieć następny ruch innych podmiotów gospodarczych, a to
pozwoli nam na budowę silnej pozycji własnej firmy. Innymi słowy;
wywiad gospodarczy doradza jak pozyskiwać i chronić ważne dane, mogące
pomóc w uzyskaniu przewagi nad konkurencją.
Realizacją tych zadań nie zajmują się bynajmniej podejrzani panowie w
czarnych płaszczach, lecz mili, doskonale przygotowani do wypełniania
swoich obowiązków profesjonaliści. Należy pamiętać, że pozyskanie
danych odbywa się za pomocą metod dopuszczalnych przez polskie prawo
oraz zgodnie z zasadami etyki.
O historii słów kilka
Od początku istnienia ludzkości, człowiek podglądał człowieka; czasem z
czystej ciekawości, a czasem w konkretnym celu. Jednak takiego typu
działalność, trudno nazwać wywiadem, a na pewno nie określimy go mianem
„gospodarczego”. Dopiero wraz z rozkwitem handlu, można zaobserwować
pierwsze oznaki typowe dla wywiadu gospodarczego. Kupcy często starali
się na bieżąco monitorować usługi (oraz ich ceny) konkurentów, by
uatrakcyjnić własną ofertę.
Jednak XX wiek przyniósł prawdziwą rewolucję w tej kwestii. Państwa
wysoko rozwinięte, chcąc konkurować ze sobą na arenie międzynarodowej
zaczęły doceniać rolę wywiadu gospodarczego i coraz częściej to on
zapewniał koncernom wysokie wpływy. Wojna o konsumenta często skłaniała
do przekraczania granic etycznych oraz prawnych – pod koniec ubiegłego
stulecia głośno było o obywatelu Hiszpanii, który szpiegował
niemieckich konkurentów. Na szczęście takie przypadki są sporadyczne...
Informacja
– pożądana, użyteczna, niezbędna ... W cywilizacji postindustrialnej,
to właśnie ona jest kluczem i podstawowym zasobem, otwierającym wiele
możliwości. Informacja jest wszędzie; jest nią rozkład jazdy autobusu,
wynik ostatniego meczu Reprezentacji Polski, zwykły znak drogowy, czy
plotka o dotycząca ludzi show business'u.
Wszechobecność oraz powszechność danych, sprawia iż często jesteśmy
wręcz nimi przesyceni. W tym chaosie – nazwanym „szumem informacyjnym”-
często ciężko jest nam ocenić, co jest prawdą, a co tylko pogłoską; co
jest przydatnym faktem, a co tylko zbędną informacją. Każdy szum (nawet
ten informacyjny), bywa nieprzyjemny dla człowieka. Ten, kierowany
poczuciem dyskomfortu, zawsze znajdzie wyjście z niewygodniej sytuacji.
I tak od zgiełku ulicy możemy oddzielić się dźwiękoszczelnymi oknami,
od głośnej imprezy wyciszonymi ścianami, a z szumem informacyjnym
poradzi sobie ... wywiad gospodarczy.
Wywiad... ale gdzie ci agenci?
W wywiadzie gospodarczym - wbrew pozorom - nie pracują osoby
przeszkolone w dziedzinie podsłuchiwania, czy oczerniania innych. Przez
to stwierdzenie należy rozumieć przede wszystkim działania dążące do
pozyskania niezbędnych informacji o innych podmiotach gospodarczych. Na
wolnym rynku, w czasach, gdy trwa walka o klienta, osiągnięcie sukcesu
możliwe jest jedynie, jeżeli wiemy dużo o potencjale naszych
konkurentów; ich słabych i mocnych stronach. Mając takie informacje,
możemy przewidzieć następny ruch innych podmiotów gospodarczych, a to
pozwoli nam na budowę silnej pozycji własnej firmy. Innymi słowy;
wywiad gospodarczy doradza jak pozyskiwać i chronić ważne dane, mogące
pomóc w uzyskaniu przewagi nad konkurencją.
Realizacją tych zadań nie zajmują się bynajmniej podejrzani panowie w
czarnych płaszczach, lecz mili, doskonale przygotowani do wypełniania
swoich obowiązków profesjonaliści. Należy pamiętać, że pozyskanie
danych odbywa się za pomocą metod dopuszczalnych przez polskie prawo
oraz zgodnie z zasadami etyki.
O historii słów kilka
Od początku istnienia ludzkości, człowiek podglądał człowieka; czasem z
czystej ciekawości, a czasem w konkretnym celu. Jednak takiego typu
działalność, trudno nazwać wywiadem, a na pewno nie określimy go mianem
„gospodarczego”. Dopiero wraz z rozkwitem handlu, można zaobserwować
pierwsze oznaki typowe dla wywiadu gospodarczego. Kupcy często starali
się na bieżąco monitorować usługi (oraz ich ceny) konkurentów, by
uatrakcyjnić własną ofertę.
Jednak XX wiek przyniósł prawdziwą rewolucję w tej kwestii. Państwa
wysoko rozwinięte, chcąc konkurować ze sobą na arenie międzynarodowej
zaczęły doceniać rolę wywiadu gospodarczego i coraz częściej to on
zapewniał koncernom wysokie wpływy. Wojna o konsumenta często skłaniała
do przekraczania granic etycznych oraz prawnych – pod koniec ubiegłego
stulecia głośno było o obywatelu Hiszpanii, który szpiegował
niemieckich konkurentów. Na szczęście takie przypadki są sporadyczne...
Wywiad made in Poland
W Polsce - tak jak w krajach zachodnich - również funkcjonuje wywiad
gospodarczy. Korzystają z niego zarówno firmy krajowe - chcące
zmaksymalizować efektywność, jak i firmy zagraniczne - chcące wkroczyć
na nasz rynek z doskonałym rozeznaniem. W polskim wydaniu ten biznes
dopiero raczkuje, co nie oznacza, że brak nam odpowiedniej kadry
pracowniczej. Jest wręcz przeciwnie; coraz więcej młodych osób zajmuje
się wyszukiwaniem informacji, również w kierunku gospodarczym.
Wielu analityków uważa, że złote czasy dla wywiadu gospodarczego w
Polsce niebawem nadejdą. Doświadczenia międzynarodowe, pokazują, że
zapotrzebowanie na „agentów” rośnie, gdy gospodarka spowalnia, a
rodzime firmy poszerzają swoje strefy wpływów poza granicami państwa.
Ostatnie dni - gdy na giełdzie władał „niedźwiedź”, a wiele polskich
firm decyduje się na inwestycje poza granicami Unii Europejskiej -
śmiało mogą udowadniać słuszność postawionej tezy.
Podmioty
zainteresowane danymi o klientach i kontrahentach powinny skierować swe
kroki do Krajowego Rejestru Sądowego. Tam znajdują się kompletne
informacje o spółdzielniach, spółkach prawa handlowego,
ubezpieczycielach, przedsiębiorstwach państwowych i zagranicznych oraz
o wielu innych instytucjach (jak NGOs, czy ZOZ). W ramach KRSu
funkcjonuje również rejestr dłużników, na którym znajdą się osoby
prowadzące własną działalność gospodarczą oraz zwykli „zjadacze chleba”
zalegający z płatnościami.
Jednak wszelkie działania nie zastąpią profesjonalnej wywiadowni
gospodarczej. Lata doświadczeń w zdobywaniu informacji przez ich
analityków, detektywów i wywiadowców oraz rozproszona sieć kontaktów
pozwalają na zdobycie najcenniejszych informacji o charakterze
strategicznym. To dzięki profesjonalnej kadrze i jej działaniom
wywiadownie zdobywają sobie ugruntowaną pozycje na rynku oraz
zapewniają przewagę konkurencyjną dla swoich klientów.
Takich firm na rynku jest jednak niewiele. Sprawdzając wywiadownię
gospodarczą należy przede wszystkim sprawdzić, czy firma posiada wpisy
do MSWiA oraz to, czy zapewnia odpowiednie normy bezpieczeństwa i
posiada licencje wywiadowcze. Kolejnym ważnym aspektem jest wiedza oraz
umiejętności zespołu analityków i wywiadowców, którzy powinni posiadać
gruntowne wykształcenie ekonomiczno-prawne oraz ściśle przestrzegać
etyki zawodowej.
Zweryfikowanie wywiadownii pozwoli nam uniknąć późniejszych problemów,
ponieważ często wywiadowcy stają się jak przysłowiowy „ksiądz na
spowiedzi”, który zaradzi, doradzi, a przede wszystkim dochowa
tajemnicy.
Mimo, iż słowo „wywiad” budzi często mieszane uczucia, chyba teraz nikt
nie ma wątpliwości, że wywiad gospodarczy jest bardzo potrzebny -
zarówno dla osób jak i firm, wspierając cały proces decyzyjny i budując
trwałą przewagę konkurencyjną.
O Autorze:
Dominik Selerski
IBBC Brokerzy Informacji
Artykuł pochodzi z serwisu Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW
09.02.2009r.; 23:40
polmoney.pl
email: kontakt@polmoney.pl