Biznesowe 007 - czyli ABC wywiadu gospodarczego

Informacja jest wszędzie; jest nią rozkład jazdy autobusu, wynik ostatniego meczu Reprezentacji Polski, zwykły znak drogowy, czy plotka o dotycząca ludzi show business'u. Informacja – pożądana, użyteczna, niezbędna ... W cywilizacji postindustrialnej, to właśnie ona jest kluczem i podstawowym zasobem, otwierającym wiele możliwości. Informacja jest wszędzie; jest nią rozkład jazdy autobusu, wynik ostatniego meczu Reprezentacji Polski, zwykły znak drogowy, czy plotka o dotycząca ludzi show business'u.

Wszechobecność oraz powszechność danych, sprawia iż często jesteśmy wręcz nimi przesyceni. W tym chaosie – nazwanym „szumem informacyjnym”- często ciężko jest nam ocenić, co jest prawdą, a co tylko pogłoską; co jest przydatnym faktem, a co tylko zbędną informacją. Każdy szum (nawet ten informacyjny), bywa nieprzyjemny dla człowieka. Ten, kierowany poczuciem dyskomfortu, zawsze znajdzie wyjście z niewygodniej sytuacji. I tak od zgiełku ulicy możemy oddzielić się dźwiękoszczelnymi oknami, od głośnej imprezy wyciszonymi ścianami, a z szumem informacyjnym poradzi sobie ... wywiad gospodarczy.


Wywiad... ale gdzie ci agenci?


W wywiadzie gospodarczym - wbrew pozorom - nie pracują osoby przeszkolone w dziedzinie podsłuchiwania, czy oczerniania innych. Przez to stwierdzenie należy rozumieć przede wszystkim działania dążące do pozyskania niezbędnych informacji o innych podmiotach gospodarczych. Na wolnym rynku, w czasach, gdy trwa walka o klienta, osiągnięcie sukcesu możliwe jest jedynie, jeżeli wiemy dużo o potencjale naszych konkurentów; ich słabych i mocnych stronach. Mając takie informacje, możemy przewidzieć następny ruch innych podmiotów gospodarczych, a to pozwoli nam na budowę silnej pozycji własnej firmy. Innymi słowy; wywiad gospodarczy doradza jak pozyskiwać i chronić ważne dane, mogące pomóc w uzyskaniu przewagi nad konkurencją.

Realizacją tych zadań nie zajmują się bynajmniej podejrzani panowie w czarnych płaszczach, lecz mili, doskonale przygotowani do wypełniania swoich obowiązków profesjonaliści. Należy pamiętać, że pozyskanie danych odbywa się za pomocą metod dopuszczalnych przez polskie prawo oraz zgodnie z zasadami etyki.


O historii słów kilka


Od początku istnienia ludzkości, człowiek podglądał człowieka; czasem z czystej ciekawości, a czasem w konkretnym celu. Jednak takiego typu działalność, trudno nazwać wywiadem, a na pewno nie określimy go mianem „gospodarczego”. Dopiero wraz z rozkwitem handlu, można zaobserwować pierwsze oznaki typowe dla wywiadu gospodarczego. Kupcy często starali się na bieżąco monitorować usługi (oraz ich ceny) konkurentów, by uatrakcyjnić własną ofertę.

Jednak XX wiek przyniósł prawdziwą rewolucję w tej kwestii. Państwa wysoko rozwinięte, chcąc konkurować ze sobą na arenie międzynarodowej zaczęły doceniać rolę wywiadu gospodarczego i coraz częściej to on zapewniał koncernom wysokie wpływy. Wojna o konsumenta często skłaniała do przekraczania granic etycznych oraz prawnych – pod koniec ubiegłego stulecia głośno było o obywatelu Hiszpanii, który szpiegował niemieckich konkurentów. Na szczęście takie przypadki są sporadyczne...

 

Informacja – pożądana, użyteczna, niezbędna ... W cywilizacji postindustrialnej, to właśnie ona jest kluczem i podstawowym zasobem, otwierającym wiele możliwości. Informacja jest wszędzie; jest nią rozkład jazdy autobusu, wynik ostatniego meczu Reprezentacji Polski, zwykły znak drogowy, czy plotka o dotycząca ludzi show business'u.

Wszechobecność oraz powszechność danych, sprawia iż często jesteśmy wręcz nimi przesyceni. W tym chaosie – nazwanym „szumem informacyjnym”- często ciężko jest nam ocenić, co jest prawdą, a co tylko pogłoską; co jest przydatnym faktem, a co tylko zbędną informacją. Każdy szum (nawet ten informacyjny), bywa nieprzyjemny dla człowieka. Ten, kierowany poczuciem dyskomfortu, zawsze znajdzie wyjście z niewygodniej sytuacji. I tak od zgiełku ulicy możemy oddzielić się dźwiękoszczelnymi oknami, od głośnej imprezy wyciszonymi ścianami, a z szumem informacyjnym poradzi sobie ... wywiad gospodarczy.


Wywiad... ale gdzie ci agenci?


W wywiadzie gospodarczym - wbrew pozorom - nie pracują osoby przeszkolone w dziedzinie podsłuchiwania, czy oczerniania innych. Przez to stwierdzenie należy rozumieć przede wszystkim działania dążące do pozyskania niezbędnych informacji o innych podmiotach gospodarczych. Na wolnym rynku, w czasach, gdy trwa walka o klienta, osiągnięcie sukcesu możliwe jest jedynie, jeżeli wiemy dużo o potencjale naszych konkurentów; ich słabych i mocnych stronach. Mając takie informacje, możemy przewidzieć następny ruch innych podmiotów gospodarczych, a to pozwoli nam na budowę silnej pozycji własnej firmy. Innymi słowy; wywiad gospodarczy doradza jak pozyskiwać i chronić ważne dane, mogące pomóc w uzyskaniu przewagi nad konkurencją.

Realizacją tych zadań nie zajmują się bynajmniej podejrzani panowie w czarnych płaszczach, lecz mili, doskonale przygotowani do wypełniania swoich obowiązków profesjonaliści. Należy pamiętać, że pozyskanie danych odbywa się za pomocą metod dopuszczalnych przez polskie prawo oraz zgodnie z zasadami etyki.


O historii słów kilka


Od początku istnienia ludzkości, człowiek podglądał człowieka; czasem z czystej ciekawości, a czasem w konkretnym celu. Jednak takiego typu działalność, trudno nazwać wywiadem, a na pewno nie określimy go mianem „gospodarczego”. Dopiero wraz z rozkwitem handlu, można zaobserwować pierwsze oznaki typowe dla wywiadu gospodarczego. Kupcy często starali się na bieżąco monitorować usługi (oraz ich ceny) konkurentów, by uatrakcyjnić własną ofertę.

Jednak XX wiek przyniósł prawdziwą rewolucję w tej kwestii. Państwa wysoko rozwinięte, chcąc konkurować ze sobą na arenie międzynarodowej zaczęły doceniać rolę wywiadu gospodarczego i coraz częściej to on zapewniał koncernom wysokie wpływy. Wojna o konsumenta często skłaniała do przekraczania granic etycznych oraz prawnych – pod koniec ubiegłego stulecia głośno było o obywatelu Hiszpanii, który szpiegował niemieckich konkurentów. Na szczęście takie przypadki są sporadyczne...


Wywiad made in Poland



W Polsce - tak jak w krajach zachodnich - również funkcjonuje wywiad gospodarczy. Korzystają z niego zarówno firmy krajowe - chcące zmaksymalizować efektywność, jak i firmy zagraniczne - chcące wkroczyć na nasz rynek z doskonałym rozeznaniem. W polskim wydaniu ten biznes dopiero raczkuje, co nie oznacza, że brak nam odpowiedniej kadry pracowniczej. Jest wręcz przeciwnie; coraz więcej młodych osób zajmuje się wyszukiwaniem informacji, również w kierunku gospodarczym.

Wielu analityków uważa, że złote czasy dla wywiadu gospodarczego w Polsce niebawem nadejdą. Doświadczenia międzynarodowe, pokazują, że zapotrzebowanie na „agentów” rośnie, gdy gospodarka spowalnia, a rodzime firmy poszerzają swoje strefy wpływów poza granicami państwa. Ostatnie dni - gdy na giełdzie władał „niedźwiedź”, a wiele polskich firm decyduje się na inwestycje poza granicami Unii Europejskiej - śmiało mogą udowadniać słuszność postawionej tezy.

Podmioty zainteresowane danymi o klientach i kontrahentach powinny skierować swe kroki do Krajowego Rejestru Sądowego. Tam znajdują się kompletne informacje o spółdzielniach, spółkach prawa handlowego, ubezpieczycielach, przedsiębiorstwach państwowych i zagranicznych oraz o wielu innych instytucjach (jak NGOs, czy ZOZ). W ramach KRSu funkcjonuje również rejestr dłużników, na którym znajdą się osoby prowadzące własną działalność gospodarczą oraz zwykli „zjadacze chleba” zalegający z płatnościami.

Jednak wszelkie działania nie zastąpią profesjonalnej wywiadowni gospodarczej. Lata doświadczeń w zdobywaniu informacji przez ich analityków, detektywów i wywiadowców oraz rozproszona sieć kontaktów pozwalają na zdobycie najcenniejszych informacji o charakterze strategicznym. To dzięki profesjonalnej kadrze i jej działaniom wywiadownie zdobywają sobie ugruntowaną pozycje na rynku oraz zapewniają przewagę konkurencyjną dla swoich klientów.

Takich firm na rynku jest jednak niewiele. Sprawdzając wywiadownię gospodarczą należy przede wszystkim sprawdzić, czy firma posiada wpisy do MSWiA oraz to, czy zapewnia odpowiednie normy bezpieczeństwa i posiada licencje wywiadowcze. Kolejnym ważnym aspektem jest wiedza oraz umiejętności zespołu analityków i wywiadowców, którzy powinni posiadać gruntowne wykształcenie ekonomiczno-prawne oraz ściśle przestrzegać etyki zawodowej.

Zweryfikowanie wywiadownii pozwoli nam uniknąć późniejszych problemów, ponieważ często wywiadowcy stają się jak przysłowiowy „ksiądz na spowiedzi”, który zaradzi, doradzi, a przede wszystkim dochowa tajemnicy.

Mimo, iż słowo „wywiad” budzi często mieszane uczucia, chyba teraz nikt nie ma wątpliwości, że wywiad gospodarczy jest bardzo potrzebny - zarówno dla osób jak i firm, wspierając cały proces decyzyjny i budując trwałą przewagę konkurencyjną.

O Autorze:

Dominik Selerski
IBBC Brokerzy Informacji

Artykuł pochodzi z serwisu Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW


09.02.2009r.; 23:40
polmoney.pl
email: kontakt@polmoney.pl