
Charakterystyka sponsoringu
Sponsoring tradycyjny dla przedsiębiorstwa to przede wszystkim zwiększenie stopnia znajomości firmy, marek produktów, stabilizuje pozycje firmy. Drugim jego celem są działania na rzecz Public Relations - kreowania i utrzymanie wizerunku (informacje o sponsoringu w prasie itd..). Sponsoring w tej formie, przeważnie nie przekłada się na większe bezpośrednie korzyści takie jak np. sprzedaż, nacisk kładzie się na korzyści pośrednie i długofalowe.
Podmiotem sponsorowanym może być w zasadzie każdy, osoba fizyczna, osoba prawna (fundacja, stowarzyszenie, a nawet fragment działalności firmy - jakieś wydarzenie organizowane przez firmę). Najważniejszą zasadą jest, by informacja o sponsoringu dotarła do pewnej grupy docelowej, np. sponsorowanie drużyny sportowej, po to by dotrzeć do jej kibiców. Sponsorowanie zdolnych osób, po to by pochwalić się tą informacją w prasie, wraz z osiągnięciami tej osoby.
Firmy decydujące się na zastosowanie sponsoringu, szukają podmiotów, wydarzeń które mieszczą się w kręgu zainteresowań jej grupy docelowej. Natomiast jednostki poszukujące sponsora przedstawiając się potencjalnemu sponsorowi, skupiają się na grupie swoich "kibiców", członków swojej zbiorowości (zarówno przyszłych jak i teraźniejszych).
- Czy dotrzesz do odpowiedniej grupy docelowej?
- Czy osoba, projekt który sponsorujesz wzbudza wiarygodność?
- Czy ma być to sponsoring jednorazowy (projekt) czy systematyczny?
- A może sponsoring sukcesywny, w którym w miarę zwiększania się korzyści, zwiększasz
- Czy chcesz być wyłącznym sponsorem? Czy może tylko wyłącznym w danym rodzaju działalności?
- Czy masz zasoby, by aktywnie wspierać działania sponsorowane, czy ma być to sponsoring pasywny?
- Korzyści finansowe ze sponsoringu, w dużej mierze są niepoliczalne lub ich po prostu nie ma, zastanów się jak będziesz oceniał skuteczność działań?
Zanim się zdecydujesz, przemyśl strategie
Zanim zabierzesz się za sponsorowanie czegokolwiek postaraj się odpowiedzieć na kilka poniższych pytań:
Sponsoring w internecie
Wraz z rozwojem internetu podstawowe działania podchodzące pod sponsoring oczywiście zostały tu przeniesione. Sponsorowanie imprez sportowych, naukowych, kulturalnych, działań ekologicznych czy też charytatywnych może mieć swoje odzwierciedlenie również w postaci elektronicznej. To czy sponsorowana drużyna piłkarska umieści logo firmy na swoich koszulkach czy też na swojej stronie www, ma podobne znaczenie. W internecie powstały również inne dość specyficzne formy sponsoringu, na przykład sponsorowanie usług hostingowych dla znanego serwisu. Poniżej przedstawię kilka znanych mi form sponsoringu, dostępnych w internecie.
-
- Sponsorowanie usług hostingowych.
Wbrew pozorom nie jest to narzędzie dostępne tylko i wyłącznie dla firm hostingowych. Generalnie polega to na znalezieniu "prywatnych" stron internetowych, których czytelnicy - użytkownicy mogą być jakkolwiek zainteresowanymi daną firmą, korzyściami płynącymi z usług, produktów danej firmy. Zaoferowaniu takim stronom opłacenie usługi hostingowej (obniża koszty prowadzenia serwisu), w zamian za linki lub inną reklamę.
- Projektowanie stron www dla organizacji non-profit, różnych wydarzeń.Polega to najczęściej na zaprojektowaniu i opieki nad stroną internetową jakiejś organizacji. Z tej formy najczęściej korzystają firmy usługowe, webmasterskie, projektujące strony internetowe. Z jednej strony dzięki takim działaniom zapewniają sobie podstawowe korzyści ze sponsoringu. Z drugiej zaś strony projektami takich stron (gdzie mogą się wykazać swoją inwencją) mogą uzupełnić sobie portofolio o ciekawe i wartościowe witryny. Z formy tej korzystają często młode firmy, które nie mają wielkiego dotychczasowego dorobku by się nim pochwalić (organizacje można znaleźć m.in na tablicy ogłoszeń NGO).
- PatronatGazety, radia, gry internetowe strony często odwiedzane przez stałych użytkowników. Gdy tylko profil użytkowników takich mediów (lub też wyodrębnionego działu), jest porównywalny z grupą docelową danego produktu, można wykorzystać tą sytuacje i zwrócić się z ofertą sponsoringu.
- Sponsoring wielu osób chcących prowadzić własna stronęIstnieje kilka serwisów w interencie udostępniających "masowo", darmowe usługi hostingowe, skrypty, blogowe czy też gotowe systemy CMS do obsługi strony. A wszystko to w swojej subdomenie, np. ulotka.biz. Korzyści z takiej działalności to możliwość umieszczania reklam na sponsorowanych usługach. Można to przyrównać do pewnego rodzaju sponsoringu z tym że rola tu jest trochę odwrócona, gdyż to firma szuka osób, które może sponsorować bo na tym opiera swój biznes, a nie osoby szukają firmy.
- Sponsoring własnych produktów i usług... np. nagrody w konkursach.Sponsorowanie produktów i usług własnej firmy, jest bardziej opłacalne niż przekazanie kwot pieniężnych. Koszt poniesiony w takim sponsoringu może być znacznie niższy niż rynkowa wartość sponsoringu, pomijamy tu wszystkie koszty, marketingu, pośredników i obsługi sprzedaży. Najczęściej odbywa się to w postaci sponsorowania nagród, w przeróżnych internetowych konkursach. Dodatkowym atutem takiej działalności jest niejako "wymuszenie", zapoznania się z produktem, potencjalny użytkownik po prostu chce wiedzieć co może wygrac.
- Sponsoring na pokazChodzi mi tu na przykład o sponsorowanie różnych akcji charytatywnych. W polskim internecie sztandarowym takim przykładem jest pajacyk.pl, w którym zarówno można wykupić sponsoring, jak i też przekazać go w postaci usług (np. platforma aukcyjna udostępnia darmowe aukcje, pod warunkiem przekazania przedmiotu dla sponsorowanego) grupa docelowa w tym przypadku jest tak szeroka, że nie można raczej mówić o targetowaniu sponsoringu. Jednakże sponsorowanie takich akcji powinno być silnie akcentowanie na stronie sponsora, np. "w dniu tym a tym sponsorowaliśmy akcje pajacyk".
Zapamiętaj jedno na koniec - gdy się zdecydujesz na sponsoring!
Internetowi sponsorzy z tego co zauważyłem najczęściej zapominają o jednym... nie chwalą się swoją filantropią! Tymczasem wystarczy zrobić dodatkową podstronę w swoim serwisie o nazwie "sponsorowane przedsięwzięcia" i umieszczać tam o nich informacje. Będzie to pomagać w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.
-----------------
Autor
Tomek Urban, właściciel serwisu ebiznes.org.pl - przedsiębiorca w internecie
kontakt@polmoney.pl
Dodano: 11.08.2009r.; 18:36