W literaturze przedmiotu podkreśla się, iż magazyn konsygnacyjny (consignment stock)
kojarzyć należy z odłożeniem w czasie momentu powstania obowiązku
podatkowego oraz składowaniem przez podatnika towarów przeznaczonych
dla nieokreślonego nabywcy. Tymczasem analiza projektowanych zmian
wskazuje, że ratio legis wprowadzonej instytucji jest przede
wszystkim uproszczenie rozliczeń dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Przy tym podkreślić należy, iż zgodnie z projektem wprowadzony
do magazynu towar przeznaczony będzie tylko dla jednego odbiorcy.
W związku z tym nowa instytucja odpowiada modelowi określanemu
w literaturze terminem magazynu typu call-off (call off stock).
To uchybienie terminologiczne nie jest jednak poważnym przewinieniem
ustawodawcy, tym bardziej że planuje się wprowadzenie definicji
legalnej magazynu konsygnacyjnego do słowniczka pojęć ustawowych.
Instytucja projektowanego magazynu konsygnacyjnego nie jest pomysłem
oryginalnym. Podobnie skonstruowane instytucje z powodzeniem
funkcjonują w systemach podatkowych większości państw Unii
Europejskiej. Zgodnie z projektem magazynem konsygnacyjnym będzie
wyodrębnione miejsce, a więc fizycznie istniejący skład towarów, np.
wydzielony plac lub budynek znajdujący się na terytorium państwa
członkowskiego.
Wprowadzenie do niego przez podatnika utrzymującego magazyn towarów,
które uprzednio zostały przemieszczone z innego państwa członkowskiego,
co do zasady nie będzie rodzić obowiązku podatkowego. Dopiero pobranie
towaru z magazynu przez innego podatnika, dla którego towar został
wprowadzony, spowoduje, iż nastąpi przeniesienie prawa
do rozporządzenia tym towarem jak właściciel, czyli podlegająca
opodatkowaniu dostawa towarów. Dodajmy: wewnątrzwspólnotowa dostawa
towarów, ponieważ omawiana instytucja dotyczy transakcji
wewnątrzwspólnotowych. Zgodnie z podstawowymi zasadami podatku
od wartości dodanej roziczenie podatku przez nabywcę towarów powinno
być lustrzanym odbiciem rozliczenia transakcji przez dostawcę towarów.
Skoro po stronie dostawcy mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową
dostawą towarów, to po stronie nabywcy następuje wewnątrzwspólnotowe
nabycie towarów. Zatem istotą projektowanego rozwiązania jest przyjęcie
fikcji prawnej, iż w momencie pobrania towaru z magazynu nabywca
dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Reasumując dotychczas
poczynione uwagi, należy podkreślić, iż na terytorium RP magazyn
konsygnacyjny będzie prowadzić przedsiębiorca zagraniczny. Natomiast
wprowadzone do magazynu towary przeznaczone będą dla jednego i z góry
określonego przedsiębiorcy polskiego. Ponieważ istota omawianej
instytucji polega na rozpoznaniu przez odbiorcę wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów, to niezbędne jest, aby polski przedsiębiorca
posługiwał się numerem VAT UE dla potrzeb tej transakcji. Jeżeli
przepisy państwa członkowskiego będą przewidywały funkcjonowanie
analogicznej instytucji, to odpowiednio polski przedsiębiorca będzie
mógł utrzymywać skład konsygnacyjny w tym państwie członkowskim,
wprowadzać do niego towary oraz rozpoznać wewnątrzwspólnotową dostawę
towarów dopiero w momencie pobrania ich przez zagranicznego
kontrahenta. Dla potrzeb tej transakcji polski przedsiębiorca nie
będzie musiał rejestrować się jako podatnik VAT w państwie członkowskim kontrahenta. Wówczas do zastosowania stawki 0%,
właściwej dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wystarczy, aby
polski podatnik dla tej transakcji podał jedynie numer VAT UE, jakim
posługuje się zagraniczny przedsiębiorca. W świetle stosowanej przez
organy podatkowe wykładni przepisów ustawy transport własnych towarów
przez podatnika pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej
rodzi następujące konsekwencje. W kraju wywozu towarów przedsiębiorca
zagraniczny powinien rozpoznać wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast w kraju przywozu, czyli w Polsce, przedsiębiorca powinien
rozliczyć podatek należny i naliczony z tytułu wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów. W tym celu podatnik musi zarejestrować się w Polsce,
jako podatnik VAT. Następnie, jeżeli przedsiębiorca dokona sprzedaży
towarów na rzecz polskiego podatnika, zobowiązany będzie do rozliczenia
także dostawy towarów.
Projektodawcy konstruującemu instytucję magazynu konsygnacyjnego
zależało na ograniczeniu uciążliwych obowiązków administracyjnych
związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi. Jednakże z możliwości
rozliczania transakcji w oparciu o konstrukcję magazynu konsygnacyjnego
będą mogli skorzystać jedynie ci podatnicy VAT, którzy zawiadomią o tym
zamiarze naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika
polskiego - przyszłego odbiorcy towarów. Zawiadomienia może dokonać
także przyszły odbiorca towarów, pod warunkiem iż zostanie do tej
czynności upoważniony przez zagranicznego kontrahenta. Do zawiadomienia
muszą zostać dołączone oświadczenia złożone przez przedsiębiorcę
zagranicznego oraz przedsiębiorcę polskiego, iż przemieszczane towary
będą rozliczane zgodnie z przepisami dotyczącymi magazynu
konsygnacyjnego. Należy wskazać, że największym mankamentem
projektowanych rozwiązań jest zapis, zgodnie z którym sprowadzać
towarów w procedurze magazynu konsygnacyjnego nie będą mogli podatnicy
z siedzibą/miejscem zamieszkania poza granicami RP, zarejestrowani dla
potrzeb podatku VAT w Polsce. Oznacza to, że podmioty z UE, które już
rozpoczęły działalność w Polsce przed wprowadzeniem nowej regulacji
i na podstawie dziś obowiązujących przepisów musiały się zarejestrować
dla potrzeb podatku VAT w Polsce - będą w praktyce automatycznie
wyłączone z nowych regulacji. W świetle projektu zmian do ustawy
pobranie towarów z magazynu konsygnacyjnego musi nastąpić w ciągu
6 miesięcy od dnia ich wprowadzenia. Jeżeli jednak przepisy państwa
wywozu będą przewidywały krótszy termin składowania towarów w magazynie
konsygnacyjnym, to dostawa będzie musiała nastąpić z zachowaniem tego
terminu. Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, iż w przypadku
przemieszczania własnych towarów pomiędzy państwami członkowskimi
w oparciu o instytucję magazynu konsygnacyjnego dojdzie do "odłożenia
w czasie" momentu powstania obowiązku podatkowego. Zamiarem ustawodawcy
było skorelowanie ze sobą obowiązku podatkowego, jaki powstaje z tytułu
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia
towarów. W przypadku przedsiębiorcy polskiego, który będzie
przemieszczał własne towary na terytorium państwa członkowskiego
do magazynu konsygnacyjnego, obowiązek podatkowy z tytułu
wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstanie w tym samym momencie,
w którym po stronie odbiorcy powstanie obowiązek z tytułu
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Natomiast jeżeli polski
przedsiębiorca jest odbiorcą towarów, to obowiązek podatkowy z tytułu
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie w momencie ich dostawy.
Należy podkreślić, iż towary przemieszczane przez zagranicznego
przedsiębiorcę do magazynów konsygnacyjnych na terytorium RP muszą
zostać do nich wprowadzone z zamiarem ich dostawy określonemu
podmiotowi. Mechanizmem zabezpieczającym spełnienie przesłanki zamiaru
dostarczenia towaru oznaczonemu kontrahentowi jest obowiązek składania
oświadczenia przez odbiorcę towaru, o czym była już mowa. W
związku z powyższym omawiana instytucja nie sprawdzi się w przypadku
zagranicznych przedsiębiorców, którzy chcieliby przemieszczać własne
towary na terytorium RP, nie mając zamiaru sprzedawać ich w kraju
składowania. Magazyn konsygnacyjny nie znajdzie zastosowania także jako
centrum dystrybucji, z którego towary mogłoby pobierać wielu
kontrahentów. Projektowane przepisy nie regulują przypadku zwrotu
towarów przez odbiorcę do magazynu konsygnacyjnego. W związku z tym sam
zwrot towaru nie będzie traktowany jako wewnątrzwspólnotowe nabycie
towarów po stronie podatnika, który uprzednio dokonał dostawy. Dopiero
wywóz towarów do kraju ich pochodzenia przyniesie po stronie
dokonującego zwrotu skutek w postaci wewnątrzwspólnotowej dostawy
towarów, natomiast po stronie podatnika przyjmującego zwrot wystąpi
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Lean Manufacturing
Publikuj.org - artykuły do przedruku.
Dodano: 22.05.2010r; 17:19
polmoney.pl
email: kontakt@polmoney.pl